القنوط من رحمة الله

باهوش او را ملاقات نماید آثار ناامیدی را از ظاهرش درک می کند این حال، قنوط نامیده می شود. پس «قانط» کسی است که آثار نومیدی از کلماتش هویدا باشد.

بعض هم گفته اند: یأس، عبارت است از نومیدی از دعاست، امیدی ندارد که اگر دعا کند به مقصد می رسد. و قنوط عبارت است از بدگمانی به پروردگار عالم که خدا به او رحم نمی کند و توبه ی او را قبول نمی فرماید، او را عذاب می کند و آنچه بر او شرّ و مصیبت وارد می گردد عقوبت است.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم روی منبر فرمود: قسم به خدایی که شریک ندارد، به مؤمنی هرگز خیر دنیاو آخرت داده نشده، مگر به سبب حسن ظنّ او به پروردگار، و امیدش به او، و حسن خلقش، و نگهداری خود از غیبت کردن مؤمنین. و قسم به خدایی که شریک ندارد خدا مؤمنی را بعد از توبه و استغفارش عذاب نمی فرماید مگر به سبب سوء ظنّش به خداوند، و تقصیرش در امید به پروردگار، و به سبب بد خلقی، و غیبت کردن از مؤمنین. و قسم به خدایی که جز او خدایی نیست نیکو نمی شود گمان بنده ی مؤمنی به خدا مگر اینکه خدا نزد گمان اوست، به درستی که خدا کریم است و حیاء می فرماید که بنده ی مؤمن ظنّ خود را به او نیکو نماید و خدا بر خلاف گمان و امیدش رفتار نماید، پس گمان خود را به خدا نیکو نمایید و به سوی او راغب شوید. (اصول کافی، ج 2، ص 58)

شادی ارواح طیبه شهدا و امام خمینی (ره) فاتحه مع الصلوات

/ 3 نظر / 11 بازدید
کلید بهشت

خدا در مکان های دور از انتظار ، به دست افرادی دور از انتظار و در مواقعی تصور ناپذیر ، معجزات خود را به انجام می رساند . . . برای آن مهربانِ توانا ، غیر ممکن وجود ندارد ، همیشه ، همیشه و همیشه امیدی هست !!

ظهور عشق

سلام همکار بزرگوار .. از مطالبتون استفاده کردم .. عالی بود ..ممنون [لبخند]

zahra

سلام حق با شماست و ماهم با چنین عزیزانی کار نداریم بلکه بحث ما درباره خلفا و مولوی هاییست که بدون دلیل ، مردم را به رها غیر حق کشانده اند و برای این کار دلیلی قانع کننده ارائه نداده و فقط توهین می کنند و یا مدارکی با اسناد بسیار ضعیف و جعلی ارائه می دهند